Deti je potrebné vychovávať dôsledne

27.11.2013 16:55

 

 1. Ak treba nejaké obmedzenie nikdy nedávajte dieťaťu na výber!

Kedykoľvek ustanovíte nejaké pravidlo, vyjadrite sa takým spôsobom, ktorý je pre vaše dieťa jasný a neobsahuje „Ak...tak...“.  Konkrétne pravidlo je potrebné vyjadriť nasledovne:

„To je neslušné. U nás doma sa takto hovoriť nebude.“

„Dokonči si úlohy.“

 

2. Ak dnes o poslušnosti diskutujete, zajtra budete o ňu prosiť!

Dohadovanie sa o obmedzeniach, ktoré ste ako rodič ustanovili je pasca, pretože sa tým nič nevyrieši, ale naopak, vedie k stále lákavejším odmenám a tvrdším trestom.

 

3. Dobrá príprava detí vedie k tvorbe správnych návykov.

Budujte nové návyky prostredníctvom sérií malých počúvnutí, ako to len pôjde. Ušetrí vám to mnoho starostí, lebo týmito malými počúvnutiami sú rutinné návyky trvalo posilňované. Medzi dobré návyky pre naše deti patria:

• počúvnutie inštrukcií týkajúcich sa povinností a bezpečnosti

• zdvorilosť a zvyky

• každodenné užitočné návyky (príprava na spánok a do školy)

• upratanie po sebe

 

4. Ak stojí za to mať pravidlá, tak stojí za to trvať na ich dodržiavaní!

Pravidlá poskytujú ochranu pred mnohými nebezpečnými situáciami a vnášajú do života poriadok. Ak sa rodič rozhodne pre zavedenie pravidiel, musí v sebe nájsť odhodlanie dozerať si ich dodržiavanie.

 

5. Správanie, ktoré je potrebné sa naučiť, vyžaduje výučbu!

Zručnostiam v oblasti správania, ako sú zdvorilosť, udržanie pozornosti, poslúchnutie príkazov, riešenie konfliktov a iné, sa treba naučiť precvičovaním správne vykonanej aktivity.

Napr.: Ak sa dieťa správa nevychovane, nariaďte mu, aby prehovorilo znova, ale tento krát zdvorilo.

Dieťa, po ktorom sa nikdy nežiada, aby sa správalo vhodne, sa nikdy vhodne správať nebude.

 

6. Nácvik dnes, prináša dobrý výkon zajtra!

Učiť deti vhodnému správaniu sa by sme mali v situácii, keď takéto správanie aktuálne nepotrebuje

použiť, takže keď ho bude naozaj potrebovať, bude ho už vedieť.

 

7. Sloboda neznamená robiť si čo chcem. Je to robiť to čo je správne bez dozoru.

Najskôr deti pod svojim priamym dohľadom naučte, aby vedeli robiť čo je správne. Potom ich to naučte robiť aj bez dohľadu, keď sa s mini prídu hrať ich kamaráti alebo keď sú vonku na verejnosti

 

 8. Zodpovedné rozhodovanie patrí do zodpovedných rúk!

Potom čo syn povedal: „To je mi jedno“, jeho matka odpovedala: „To je v poriadku synku, ale mne nie a  to je dôvod, prečo o tom rozhodujem ja. Raz keď ti bude na tom tak záležať ako mne, si o tom budeš môcť rozhodnúť sám.“

Domácnosti a školy nie sú demokracie. O veciach, ktoré spadajú do kompetencie dospelých, rozhodujú dospelí.

 

 

9. Dobrá výchova nie je možná bez veľkého odhodlania.

Ak ste v sebe našli takéto odhodlanie, asi sa pýtate ako začať? Najlepšou zásadou je postupovať pomaly - po kúskoch. Najskôr začnite s niekoľkými drobnosťami a ďalšie pridávajte, až keď sa na ne pripravíte. Tu je niekoľko rád na začiatok:

• Skúste techniku „začni znovu“. Napr. ak dieťa beží po schodoch, pošlite ho späť s príkazom, aby po schodoch zišlo pomaly.

• Určite, ktoré z ich domácich povinností vám robia najväčšie starosti a dohliadnite na ich plnenie.

• Učte svoje deti, ako sa správať v nových situáciách, ktoré ich čakajú v blízkej budúcnosti.

 

 

 

 

Spracovala: Mgr. Stanislava Batunová - podľa knihy R. G. Morrisha (2002). 12 klíčů k důsledné výchově. Praha: Portál